Dagens middag blev väldigt enkla köttfärsbiffar med vitlök. Receptet hittade jag på någon blogg här ute i bloggosfären, men minns inte riktigt vilken.
De blev verkligen riktigt goda, till skillnad från gårdagens middag ;-) Eller; jag kan säga som så om middagen igår (vilket var kyckling i kokosmjölk) att det var inte så att den inte gick att äta. Självklart "gick den ner", men det har funnits andra maträtter jag tyckt varit godare.
Nåja, det var gårdagen. Idag är idag.
Och idag var maten jättegod :-D
Och enkel. Vilket är ett stort Plus för mig! 
 
Här är receptet, om det är någon som vill se det...
 
800 gr. köttfärs (jag hade bara ett paket med drygt 500 gr, men det gick bra ändå)
2 st. pressade vitlöksklyftor
5 krossade enbär
1 dl grädde
Salt och peppar
 
Blanda alla ingredienserna med händerna.
Forma biffar av valfri storlek och stek i smör ca. 3-4 minuter på varje sida.
Lägg sedan biffarna i en ugnsform och efterstek dem i ugnen på 175 grader i 15 minuter.
 
 
När det gäller såsen gjorde jag bara ett eget litet ihopkok ;-)
Jag skivade några Champinjoner jag hade kvar i kylen och stekte dem i stekpannan.
Sedan lade jag över dem i en kastrull och hällde över lite grädde och en klick Cremé fraiche (inga mått, utan bara lite på måfå). Sedan satte jag lite, lite salt och peppar samt en gnutta krossad grönpeppar.
 
Slutligen, när biffarna och såsen var färdig, strimlade jag lite vitkål som jag snabbt stekte upp i stekpannan.
Enkelt var det och jättegott blev det!
Ditt namn:

E-mail: (publiceras ej)

Blogg eller annan webbadress:


Kom ihåg mig?
Follow